
Prestižní podnikatelské soutěže jako je Živnostník roku a Firma roku posilují regionální ekonomiku a rozvoj malých a středních byznysů
Podnikatelské soutěže, jako jsou Živnostník roku a Firma roku, hrají nemalou roli v posilování regionální ekonomiky a podpoře malých a středních podniků (MSP) v České republice. Tyto soutěže nejen oceňují úspěšné podnikatele, ale také poskytují platformu pro sdílení zkušeností a osvědčených postupů, což přispívá k celkovému rozvoji podnikatelského prostředí.
Jubilejní 20. ročník soutěží o Ceny Hospodářských novin Firma roku a Živnostník roku zahajujeme rozhovorem s Markem Dvořákem, ředitelem segmentu pro živnostníky a malé firmy ze společnosti MONETA Money Bank, která patří mezi tradiční podporovatele Živnostníka roku. Právě spojení s touto soutěží bance poskytuje nezkreslený vhled do regionálních podnikatelských aktivit, kontinuální zpětnou vazbu a zároveň pomáhá budovat silné vztahy s tímto segmentem.
Moneta Money Bank dlouhodobě spolupracuje se soutěží Živnostník roku, kde působí jako titulární partner a stojí za soutěžními kategoriemi jako je MONETA Živnostník roku a MONETA Srdcař roku. Marek Dvořák pravidelně zasedá také ve finálové porotě soutěží. Podle jeho slov je velmi inspirativní sledovat, jak živnostníci nejen vynikají ve svém oboru, ale také procházejí procesem inovace a odpovědnosti vůči zákazníkům a komunitě. Vyzpovídali jsme ho i letos k tématu podpory MSP.
Letos slavíme kulaté výročí podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku. Velkou část té doby je MONETA Money Bank u toho. Co podle Vás soutěže dlouhodobě charakterizuje?
Soutěže Firma roku a Živnostník roku dlouhodobě oceňují a zviditelňují úspěšné živnostníky a firmy a pomáhají inspirovat ostatní podnikatele v jejich práci a rozvoji. Zároveň posilují regionální ekonomiku, protože vyzdvihují živnostníky a firmy ze všech krajů České republiky. Každý ročník navíc odráží aktuální trendy, výzvy a příležitosti v podnikání a ukazuje, jak se malé a střední firmy neustále přizpůsobují dynamickému tržnímu prostředí.
V čem vidíte přínos projektu Firma roku a Živnostník roku z pohledu malých a středních firem, a v čem pro českou společnost?
Vytváří platformu pro ocenění a veřejné uznání za vynikající podnikatelské úspěchy. Účast v nich může poskytnout malým a středním firmám větší viditelnost na trhu a pomoci jim budovat silnější vztahy se zákazníky a obchodními partnery. Mimo jiné tak mohou získat cennou zpětnou vazbu od odborníků a zkušených podnikatelů, což může přispět k dalšímu rozvoji jejich podnikání.
S jarními měsíci je už neodmyslitelně spojeno vyhlašování anket Absurdita roku a Zlatý paragraf. Je toho podle Vás v poslední době více pozitivního nebo negativního ze strany státu směrem k podnikatelům?
Myslím, že nelze srovnávat negativní a pozitivní věci, protože každé jsou jinak materiální. Mezi pozitivní bych zařadil velký tlak na digitalizaci, který velmi usnadňuje komunikaci nejen s úřady, ale i komerčními institucemi, dále pak podporu investic do inovací pomocí různých forem financování. Na druhé straně je řada věcí, kde administrativní zátěž stále existuje a registrujeme i obavu z nestability v daňové oblasti.
Jaké dopady, jakožto zástupce významné banky, očekáváte na podnikatelské prostředí u nás v souvislosti s nástupem Trumpovy administrativy v USA?
Zde je to podobné jako u covidových časů. Roste zájem o lokální trh a důraz na obnovitelné zdroje. Vidíme větší zaměření na soběstačnost a udržitelnost nejen z hlediska vlastních výrobků, ale i v oblasti dodávaných materiálů. Živnostníkům to dává větší impuls, stejně jako tomu bylo v devadesátých letech minulého století, kdy museli přemýšlet jinak, aby uspěli.
Můžete s námi sdílet některé zkušenosti přední české banky, která nabízí široké finanční služby právě živnostníkům a nastínit nám, s čím se v rámci financování malí a střední podnikatelé aktuálně potýkají nejvíce?
V této oblasti pozorujeme v poslední době větší oživení, a to jednak díky nižším úrokovým sazbám, než tomu bylo v nedávné minulosti, jednak díky rostoucímu využívání digitálních služeb, zejména v oblasti rutinních servisních operací, kvůli kterým již klienti nemusí na kamenné pobočky.
Probíhají registrace do letošního ročníku soutěží. Jak byste ještě nerozhodnuté podnikatele nalákal?
Účast v soutěži představuje pro podnikatele jedinečnou příležitost, jak navázat nové kontakty, získat uznání a cenné rady od zkušených odborníků. Zároveň přináší možnost zviditelnit se před širokou veřejností, ale také možnost ucházet se o finanční a věcné odměny.
Na jaké novinky se mohou Vaši klienti v letošním roce těšit? A v čem konkrétně je to pro malé firmy a podnikatele přínosné?
Chystáme produkty, které pomohou našim klientům nad rámec finančních služeb. Naší aspirací je využít, co nám klienti říkají a vytvářet celý ekosystém, který podpoří jejich podnikání, a to nejen v oblasti bankovnictví.